new

Friday, June 18, 2010

Perjalanan Ku

Assalamualaikum semua,

Baru 2 hari sja aku balik dari Tanah suci....... Terasa rindu kembali melanda..... terkenangkan apa yang aku buat di sana.....

Sebenarnya perjalanan ku kali ini banyak memberi aku pengalaman yang menarik. Sesungguhnya perjalanan ku kali ini banyak mengajar aku erti kesabaran. Di rumah Allah, aku telah banyak bertemu beribu2 orang yang tidak sama kulit / bangsa / percakapannya....... ada yang kasar / lembut/ pemarah tetapi satu hal yang amat ku kagumi setelah berada di dalam masjid...mana2 masjid, kita semua menjadi satu kumpulan manusia yang bersujud menghadap Tuhan yang satu......

Perjalanan ku ke Madinah....... Bersyukur sangat kerana aku dapat berjumpa semula dengan Junjungan Besar Kita....... Sungguhpun kawasan Raudhah telah dibatasi dengan kain2 rentang tp aku bersyukur kerana dapat bersembahyang / berdoa dgn keadaanya bersesak2 dengan berbagai bangsa. Namun atas kesabaran dan berkat doa, aku beroleh juga sedikit ruang utk ku menyampaikan salam bagi kekasih Allah. Semuga tahun hadapan aku dapat lagi menziarahinya....

Lawatan di sini : Kami dibawa ke Masjid Quba yang mana " sesiapa yang bersembahyang di Masjid ini, pahalanya sama seperti melakukan satu umrah"... kemudian kami juga di bawa ke ladang kurma..tp sayang buah kurma nya belum masak...masih ada yang berwarna hijau dan menurut salah seorang dari mereka, sebelum ramadan nsya allah buah kurma ini akan masak...
Seterusnya kami d bawa ke Makam salah seorang sahabat Rasullullah s.a.w dan yang yg terakhirnya kami di bawa ke salah satu tempat yang menurut mereka rugi kalau kita tak ke sana iaitu Jabal Maghnet...... di sini keajaibannya ialah di pertengahan jalanrayanya yang lurus itu, pemandu bas tidak perlu menekan minyak untuk menjalankan bas tersebut....seolah2 bas tersebut di tarik...bas tersebut boleh berjalan dng laju.


Cukuplah dulu catitan perjalanan ku kali ini......nsya allah akan disambung di lain hari dan ketika.......

Senyum dan ceria selalu,
Mummy Hanan

No comments: