new

Sunday, July 11, 2010

Terbalaskah segala jasa ibu bapa?

Assalamualaikum,

Islam sangat menyanjungi jasa seorang ibu. Kata-kata "Kasih ibu membawa ke syurga" yg sering digunakan bagi menggambarkan kasih sayang seorang ibu adalah kesinambungan daripada sabda Rasullillah Shallallahu 'alaihi wasallam yg bermaksud : "Syurga di bawah telapak kaki ibu"

Pepatah ada mengatakan: "Kasih ibu sepanjang jalan, kasih anak sepanjang galah". Menjelaskan bahawa kasih ibu bapa terhadap anaknya lebih tinggi berbanding kasih anak kepadanya. Kasih sayang mereka tidak akan mudah luntur terhadap anak-anak mereka. Akan tetapi kasih anak terhadap ibu bapanya tidak berapa mendalam dan masanya bersifat sementara.

Disebabkan perasaan sayang ibu bapa terhadap anak, mereka lebih mengutamakan anak berbanding diri sendiri. Mereka sanggup berkorban apa sahaja termampu demi anak-anak. Contohnya jika terdapat makanan yang hanya cukup untuk seorang, ibu bapa sanggup membiar diri sendiri berlapar asalkan anak mendapat makanan. Kalau anak sakit dan memerlukan perhatian dan pengurusan, ibu bapa rela tidak tidur malam, demi untuk tidak kisah memakai pakaian yang lama asalkan anaknya memakai pakaian yang cantik dan baru. Manakala dari segi pendidikan, ibu bapa menginginkan supaya anaknya itu mendapat pendidikan yang baik dan jauh lebih tinggi dari dirinya.

Sungguh besar jasa kedua ibu bapa kita terhadap diri kita sehinggakan di dalam hadis riwayat Imam Muslim dari ABu Hurairah, Rasullullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda yg bermaksud :
Seorang anak tidak dikira dapat membalas kebaikan bapanya, melainkan jika mendapati bapanya menjadi hamba ( kepada seseorang), kemudian dia membelinya dan memerdekakan bapanya itu.

Jelaslah bahawa kebaikan yg dilakukan oleh anak terhadap ibu bapa sebenarnya amat kecil dan tidak mampu untuk membalas jasa ibu bapa sepenuhnya biarpun anak berbakti sepanjang hayatnya.

Sekian......... Untuk renungan kita bersama...........

Salam dan ceria selalu,

No comments: