new

Sunday, July 5, 2009

Perjalanan.......

Salam semua,

Mungkin n3 kali ini agak panjang...kerana aku nak cerita apa-apa yang berkaitan ngan kunjungan kami ber3 ke Tanah Suci.......

Kami sampai ke Airport Jedah, kira-kira jam 7.26 pagi waktu Jedah....So...untuk turun dari kapal terbang kena berbaris..sebab sana semua penerbangan menggunakan perkhidmatan bas untuk membawa semua penumpang ke kawasan airport nya.......... Setelah sampai ke kawasan pemeriksaan, disini kami beratur lagi....... tp sesuatu kejadian yang membuat aku dan hubby heran, iaitu sewaktu sedang berbaris, tiba-tiba datang pegawai kastamnya lalu meminta untuk melihat paspot hubby...so..dia pun bawa paspot hubby ke kiri kanan....kami hanya memerhati.......pegawai tuu ada juga bertanya, ada sesiapa yg boleh bercakap arab, semua org cakap..tak de...so apalagi..pegawai tersebut bawa hubby, aku n hanan ke kaunter paspot....lepas tu dia senang2 sja suruh kami keluar setelah memastikan paspot kami dicop......Kami berasa senang hati kerana tak perlu menunggu waktu yg lama untuk beratur......so keluar ambil beg dan berhimpun lagi untuk menanti jemaah yang sekumpulan ngan kami......

Perjalanan Ke Madinah.......Kumpulan kami bertolak dgn sebuah bas kira-kira pukul 9.10 minit... dalam bas kami disediakan makanan [ dalam kontaner ]......Makanannya : nasi putih, mee goreng, sambal, telur n ikan.....Bas meneruskan perjalanan..... Oh ya... dalam perjalanan bas kami mengalami sedikit musibah..roda koyak....nasib baik di sana ada tempat membaikinya...semua jemaah diminta untuk bersembahyang zohor sementara menunggu bas selesai.....
Meneruskan perjalanan..singgah ke satu tempat yang aku kurang ingat apa nama tempatnya......kami diberi masa dalam 15 ke 20 minit...memandangkan ada kedai berjual makanan, kami ber3 pun ikut turun.....di sana kami berjumpa dengan satu hidangan yang pada pendapat ku sungguh lucu namanya...Ianya dipanggil "Ayam Mandi"...hehehe..kalau tahun 2003- 2005, ia dipanggil "ayam nasi" sekarang dah ada nama baru pulak...Ha, ni lah dia gambarnya......

Ini gambar aku ngan Hanan sedang menikmati makanan tersebut...hehehe lihat Hanan...
Setelah selesai, bas kami pun meneruskan perjalanan ke Madinah....dalam perjalanan kami diberitahu tentang bilik semasa di Medinah....kami diberikan tingkat 10.... hemm kami tak kisah...asal senang..... So....kami sampai di Medinah dan terus ke hotel yang bernama AL Fayroz...senangnya dalam hati kerana ia terletak dekat dengan masjid...keluar saja hotel. ke kiri terus dapat pintu pagar dan sampailah ke kawasan Masjid Nabawi........Bangunan yang tinggi tulah tempat kami tinggal....

Kami diarah untuk makan[ kira-kira makan tengah hari lah tu]..... kemudian diserahkan kunci untuk bilik.... di sini kami ada kejutan lagi..kami yang sepatutnya tinggal tingkat 10, ditukar ke tingkat 5...Alhamdullillah......lagi baik......kami diberi bilik yang mempunyai 4 katil......so nice and bilik mandi pun besar......So tak sempat untuk sembahyang asar di Masjid kerana waktu kami sampai...azan....so tunggu untuk sembahyang magrib sja.....sembahyang maghrib pada jam 7.11 malam dan isya' jam 8.44 malam........ Besoknya[hari selasa ], kami diarah untuk bersiap jam 6.30 pagi kerana hendak berziarah ke Makam Nabi......

So...nak berhenti dulu....jari aku nie dah letih nak menaip lagi...... mungkin the next n3, aku akan smbung balik ye..... so..aku close this n3 wit Hanan pic. yg aku suka.....

Salam dan ceria selalu,

6 comments:

miela77 said...

Salam....iela doakan selamat pergi dan balik...beruntung dapat melawat bumi Mekah tu...bila la peluang iela lak...

iza~de~bintang said...

waaa seronoknya dapat gi umrah.. iza pun nak jugak kak leeya.. amboi bukan main bergaya hanan yer..comel :)

p/s: kak leeya, terima kasih sebab masa tu sudi sms iza..hehee..terkejut gak nampak nombor tak dikenali..rupa2nya kak leeya hehehee.. :)

ummumishkah said...

alhamdulillah, semestinya ini anatar pengalaman hebat dalam hidup mummy sekeluarga.. :)

Na Shari said...

Salam Mummy...

Alhamdulillah...Just nak tanya, urusan visa senang tak nak settle. Na dgn suami masih tertunggu-tunggu status permohonan visa utk ke Mekah pada 22 Julai - 2 August nanti...

Zetty84 said...

Erm...bestnyer...zati pun tingin nk g sana...insyaallah...nanti sampai la seru ke sana... ;p isk...nama nasi leh tukar2 ikut tahun erk..?

Mummy Hanan said...

Salam:

miela77: nsya allah mungkin ada rezeki, bolehlah pegi ye......sya doakan...

iza: sungguh seronok, rasanya tak puas pulak cuma 13 hari tu...kalau boleh 20 hari kot?...hehe..Hah, Hanan kalau posing boleh tahan tp ada kalanya dia cakap kat akk, gambar..gmbar gmbar... psl sms tu..akk sja windu2 nak sms ko...hehehe

Ummumishkah:alhamdullillah,kerinduan untuk ke Tanah Suci terubat....

Na Shari : sya tetap doakan ye...

Zetti84: Hah, sya pun heran...tp sedap sangat...ya..sya percaya setiap org nsya allah akan ke sana jika smpai serunya...sya doakan zetti ye....