new

Thursday, November 5, 2009

Pokok Rambutan dan Pokok.........

Salam semua,

Hari ni aku nak cerita mengenai dengan pokok rambutan yang ada kat rumah aku....Sebenarnya dah lama dah kami tanam pokok rambutan ni dan ini merupakan musim ke tiga pokok ini mengeluarkan buahnya......Alhamdullillah, tahun ni...merasa juga kami buahnya....apa tak nya beberapa 2 tahun lepas hanya monyet2 yang makan....sedikit pun tak tinggalkan untuk kita kat rumah........ hemmm, rasa nak ketuk2 monyet2 tu....... Tp tahun ini, merasalah kami buah rambutan dari pokok rambutan kami sendiri...... Hemm, sekarang hanya ni je yang tinggal, sbb kalau kami nampak buah2 nya yang merah tu...ambil je terus dan terus makan........

Ni lah dia pokok rambutan the only one yang mengeluarkan buahnya...................


Buah rambutannya..................

Hah, yang ni...pokok apa pula? ada sapa tau?.....Tu lah daunyya...pokok ni tak mengeluarkan buah .............. ia lebat ngan daun...

Dulu, aku pernah tanya ngan my jobmate yang tahu tentang pokok2? so aku tanya dia, ada tak pokok tuk menghalang anai dari masuk kat lam rumah ke ? kat tanaman kita ke? dia jawab ada....so aku ada juga tanya...nanti pokok tu boleh besar ke tak? ....kawan aku ni jawab ngan konfiden sekali tak lah...setakat pinggang kita jer.....aku apa lagi tanamlah dekat tepi rumah aku tu...... sekarang korang tenguk lah...betapa besarnya pokok ni.....Hisshhhh...nak tebang sayang...sbb betul juga kata kawan tu...sehingga masa ni anai tak datang pun...Alhamdullillah....
Dah lah besar...tinggi lagi sehingga nak dekat atap rumah ku......

Tp apa yang aku pasti, daunnya boleh di jadikan ubat..... Banyak dah bangla yang minta daunnya kata mereka , " bagus untuk badan, makan atau minum..." tp aku belum pernah cuba...sbb rasa daunnya pahit......


Tenguklah batangnya.....hemmm boleh di pelukkan...... So, sapa-sapa yg tau nama bagi pokok ni, bagi tau aku lah......Thx u.....
Tu je lah utk hari ni....ada juga nak difikir kan...bila tenguk umah aku ni ......hehehehe

Senyum dan ceria selalu,


3 comments:

iza~de~bintang said...

waaaa nak.. Iza mmg suka sangat rambutan.
Isk isk jahat betul monyet tu.. sumpah jadi keta Merc baru depa tahu ahahaha

Selamat bercuti Kak Leeya

UmmiRosma said...

Sumpah jadi Merc? eeeeehhh...Iza...kalau masin mulut tu alangkah bahagianya sal mesti MH kasi sebijik Merc tu free kat UR. hehee

MH ~ I think that tree is called Pokok Nim..

Myza Pesona said...

Pokok tu Myza panggil pokok mambu. Daun dia tu boleh direbus buat mandi untuk sesiapa yang kena chicken pox! Boleh juga digiling , dicampur dengan beras, buat macam bedak sejuk, sapu pada chicken pox yang dah kering tu!