new

Sunday, September 6, 2009

Dari dapur dan waktu berbuka.....

Salam semua,

Hari Jumaat, Hari jadi anakku...so hubby n aku merancang untuk bawa anak-anak berbuka kat luar...... Sebelum tu, sebelah tengahhari aku merajinkan diri ku untuk membuat kuih "tart telur"

Resepinya, Untuk basenya : 250 gm butter, 70 gram gula icing, 1 biji telur dan 475 gram tepung gandum. Semua bahan ini di mix sehingga menjadi sebiji doh. Cara membuat : Buat basenya mengikut acuan masing-masing.
Untuk Filingnya : 1 cawan susu cair, 2 biji telur, 1 cawan gula halus [ mengikut rasa yang digemari], 1 cawan air. Caranya : gula dilarutkan dengan air. Telur di blend sebentar.Seterusnya masukkan air gula dan susu cair...blend lagi dan setelah itu ditapis ke bekas yang lain.

Setelah itu masukkan filing ke dalam acuannya dan bakarlah kira-kira 170 dlm masa 20 - 15 minit.

Inilah dia hasilnya. Tart telur buatan Mummy Hanan........

Yang nie size besar
Yang nie, sold to my friend or macam yang Hanan panggil Kaka Lala.....yang ni saiz sederhana......
Sebelah petang, bawa anak-anak ke sebuah kedai makanan yg dipanggil "Amigos Cafe"

.... tak sempat nak ambil gambar apa yang dimakan sebab kami semua datang sewaktu hampir nak berbuka....... tp semua anak-anak terutama birthday girl tu happy sebab dibawa makan kat luar.

Aku hanya sempat ambil gambar aksi anak-anak ku kat cafe tu....nasib baik orang tak berapa ramai....... hemmm anak ku tetap suka posing walau di mana saja.....

Nie lah anak aku yang menyambut harijadinya.....senyum......


Senyum dan ceria selalu,

2 comments:

Liz said...

suka i tengok eh..nyaman usulnya..kalau masuk dalam acuan inda payah sapu dengan butter kah? atau sapu butter? if ada masa i cuba..

Mummy Hanan said...

Salam :

Liza : be4 masak atu, acuannya di bagi shortening sekali atu ja...nda pyah balik2....

Bah cuba tah..."selamat mencuba".....