new

Wednesday, June 10, 2009

Dari dapurku untuk anak-anak ku....

Salam semua,

Malam nie, aku masih kurang sehat...batuk dan selesma....tp aku still trying to cook 4 all my children....So petang tadi aku berehat dulu sambil menonton ulangan CSI yang semalam aku miss episodnya....

Aku buat kuih yang simple untuk anak2 ku, tp mereka semua suka akan kuih ini... Kuih ini di panggil "Donat" versi melayu ...hehehe...Aku dah sediakan tepungnya awal lagi dan aku biarkan selama 2 jam...Aku sengaja tidak memberitahu mereka, kira nak buat kejutan untuk mereka...tp anak ku tetap anak ku..apabila tercium bau saja mereka semua akan turun dan tanya aku apa yang aku masak...hahahaha dah tak jadi kejutan lagi lah....
Nie lah hasilnya... gula tu aku dapat dari susu serbuk [ mana2 je brand dia] aku tambah gula dan kisar....untuk menggantikan icing sugar....anak ku suka...Hanan org yg pertama makan...
Nie pula sambil2 melihat anak-anak ku makan, aku buat satu lagi kegemaran mereka kecuali anak lelaki ku kerana dia tak suka seafood....Udang bersalut kulit popia..... Resepinya pun simple: buang kulit udang, tinggalkan ekornya, cuci setelah itu direndam dgn garam, msg dan serbuk lada putih dan akhir sekali kulit popia.
Cara membuat : lipat kulit popia jadi tiga segi [ atau mana yang korang suka lah ], letakkan udang atasnya dan gulung lah..gunakan telur untuk memastikan lipatan tersebut tidak tanggal...



Ini lah hasilnya apabila ia sudah masak...tadi hubby makan siap dgn nasi lagi....anak2 ku pun ikut spt hubby makan ngan nasi...hemmm sedap di makan sewaktu masih panas lagi....
Hemm, sapa nak mbuatnya silakan lah mencuba.....
Untuk Ixor@ : hah ni lah makanan yang akk masak malam tadi...hehehe

Salam dan senyum selalu,

5 comments:

IxoR@ said...

Kreatif...Popia Udang.

Simple je akak masak utk mlm tu ye...yg penting kenyang, alhamdulillah...

Na Shari said...

Dah lama tak buat donat...Kalau mood rajin menjelma, mungkin nak buat juga kot :)

Unknown said...

wah sedap tu...nak sikit....

Mummy Hanan said...

Salam,

Ixor@ : Yg betul, simple aje... dah letih dan kebetulan kurang sehat...

Na Shari: Buatlah sekadar mengisi waktu...hehehehe

miela : Boleh3x...ambik lah...jgn malu2 ye....

Ojo said...

Make more Money ,Welcome to Asian Dating urgent hookedup with Sugar Mummy now ,who are ready to pay you Rm🇲🇾9000/🇸🇬SDG3000 for a wonderful night and alot more,Contact Agent Romeo Joe via whats-apps +601131432685 to Meet Malaysian's/Singapore wealthy Sugar mummy's and daddy's who are ready to change your life with gifts cars and contract,all the mummy needs is sexual satisfaction,and they pay you Rm🇲🇾9000/🇸🇬SDG3000 cash per night,this is the best hooked up agency malaysia/Singapore got,whats-apps +601131432685 agent lisa now.