new

Friday, May 29, 2009

Cerita ku....

Salam semua,

Rasanya dah lama aku tak buat n3 kat sini...kan... bukan apa...tengah berfikir Hmm 2 dan tangan aku nie dah malas untuk menekan huruf yang ada nie.....ROTFLbiar betul.....

Isnin, hari nie aku ada perjanjian ngan doktor......nak tau hasil dari minggu lepas....so that doctor said, my blood is okay even my blood preasure okey.....so l was Happy with my result...... but the doctor asked me to take an injection for FLU... so doktor dah suruh tu aku buat ajalah...tp staff nurse said, this kind of injection will make me demam for a day or two.....

Selasa, kawan tempat hubby kerja minta buatkan nasi bungkus....so, aku ngan hubby buatkan je nasi bungkus gunakan kertas dan menunya : nasi lemak, ayam goreng dan saambal pusu.....dan aku buat mee goreng untuk teman2 ku kat sekolah....

Khamis, hari nie hari yang busy sekali, kerana aku memasakBrewing untuk teman2 ku dan teman2 hubby.....so menu kami hari nie : nasi goreng ngan pusu, nasi goreng ngan udang kering kemudian di tambah lagi ngan telur mata lembu....hehehe [ habis lembu tak de mata ]......, setelah selesai aku masak pula sotong, sambal pusu dan sambal pedas serta telur goreng...


Nasi goreng ngan udang kering
Nasi goreng ngan pusu / ikan bilis kecil

Sotong dalam tin yang aku tambah warna warni nya....hehehehe

Sambal ala ndo.....[ kat sini digunakan untuk nasi katok]Jumaat, oleh kerana hubby ada kelas, aku pun melayan diri ku ngan pergi ke salah sebuah kedai iaitu Hua Ho,.... di sana aku melayan diri ku lagi ngan membeli cadar yg menarik pada mata ku... kalau ikutkan hati aku beli je warna oren tp.....kira nak tukar selera lah ...aku beli yang nie....

Ini pandangan cover dia......
dan selepas aku ke kedai, aku balik ke rumah dan mencuba untuk memasak nasi briyani menggunakan rempah briyani yg baru aku beli.....


Resepi :
Sediakan bawang kisar [ mana2 bwg ], sediakan minyak, tumis kayu manis, pulaga, naik bau masukkan pula bwg kisar tadi...gaul....kemudian masukkan perencah briyani tadi yg telah dicampurkan air, gaul lagi.......setelah keluar minyak, masukkan ayam / daging... ke dalam tu....masak lah sehingga ayam agak masak...... Dalam periuk nasi, sediakan air......didihkan, setelah itu masukkan ayam tadi beserta kuah2 nya sekali...gaul dulu, biarkan mendidih sekejap, barulah masukkan beras.....hah dah siap tunggu lah ia masak....Opppps..., kalau mahu menambahkan kecantikkannya masukkan tomato ke atau benda yg dikira boleh disatukan ngan nasi briyani.......

Komen anak2 ku: sedap....bau pun sedap....
P/s : sesiapa nak mencuba silakan....

Hasil nasi briyani aku :
Hah, tu je untuk hari nie.....

Salam,



6 comments:

Na Shari said...

Yummy...sangat menyelerakan!perut yg kenyang boleh jadi lapar balik...

:)

ummumishkah said...

Pusu tu bilis ker?
Msakan mummy hannan nampak menyelerakan!

Mummy Hanan said...

Salam,

Na Shari : sbb tu post kat sini supaya org yg kenyang jd lapar...hehehehe...

Ummumishkah : sya rasa ya lah kot...
Mkasih sbb kata masakan sya menyelerakan walaupun blum pernah rasa...hehehe...

Myza Pesona said...

Salam org Brunei. Sedapnya masakan dia, bila agaknya Myza nak rasa air tangan org Brunei ni? Sempat lagi ambik order utk catering ye, wpun sibuk dgn kerja!

Mamanya Zaheer said...

Hmmm sedapnyaa... Mom, hoby masak ya.. Kapan-kapan ajarin saya dunkz, baru belajar nich..

Mummy Hanan said...

Salam ,

Myza :Hemm kalau nak rasa msakan org Brunei nie..jom lah datang sini...ala kan cuti... kta bawa awak ronda2 kat BRunei nie dan yg penting dijamin akan dimasakkan sesuatu masakan...heheheheh

Mamanya Zaheer,

nak belajar masak ye...dtg2 lah selalu, kdg2 sya selalu juga buat resepinya kat sini.... eh, apa nama blog mamanya zaheer nie..sya nak jenguk lah umahnya.....