new

Thursday, May 21, 2009

Dari dapurku ....ep 4

Salam semua,Perfecto

Seperti biasa, pagi ini aku memasak lagi ......Memandangkan orang yang memesannya adalah orang yang sama, maka aku memberinya menu lain pula.....So menu untuk hari ini : Nasi putih, ayam masak kurma dan sambal pusu......


Inilah dia ayam masak kurma :
Resepi : sama seperti masak ayam kari cuma kalau ayam kurma kita gunakan rempah ayam kurma yang dalam paket...... [ babas / alagapas / adabi atau yg sama dengannya ]

Sambal pusu [ ikan bilis kecil ], ditumis dengan bawang besar, lada kisar, dan masukkanlah pusu tersebut.Setelah itu bubuhlah aji / garam dan sedikit gula... Hemm rasa lah ye.....Seperti biasa juga semua makanan yg aku masak ini, aku simpan dalam kontaner.... Tengah hari, aku tak masak apa-apa. Hubby call n tanya aku masak apa? aku cakap pada hubby ku tak masak pun, sebab masih ada ayam kurma yang tadi...Jadi hubby cadang nak beli ikan salai [ ikan yang dibakar atas api]...so itu lah yang kami makan..Thx u hubby....

Malam ini, memandangkan aku tak buat apa2, aku pun bercadang untuk memasak. Oleh kerana aku tahu anak2 ku suka sangat kat udang, aku pun buat "Butter Prawn" .Alhamdullillah, masakan semakin ada improvementnya.....[ puji diri sikit]
Resepi : udang di goreng dulu dengan sedikit butter / planta / majerin....bubuh garam dan msg... Untuk membuat, yg anak aku panggil net... dibuat dari telur kuning... cara membuat : minyak mesti panas, semasa nak menuang ke dalam kuali, kecil kan api, angkat tinggi, tuang dan sambil tangan yang satu lagi mengaulkan dengan cepat.....setelah semuanya sudah dibuat..masukkan udang, gaul bubuh lada cili kecil, daun kari, garam dan msg serta gula..... gaul lagi..rasa lah ye..kalau udah sebati, angkatlah dan makan dengan nasi yang panas. Selain dari itu aku juga masakkan anak ku telur masin...coz semua anakku suka kecuali Amir.


Itu saja dari dapur ku kali ini..

Salam mesra selalu,

5 comments:

♥♥me ~ cik sara said...

rajinnye akk masak utk family..
ermm butter prawn tu nmpak best..
one day cik sara nk try leh kn? hehe

Mummy Hanan said...

Salam Cik sara :

Kan orang kata : dgn memasak dan makan sama2 keluarga boleh mengeratkan segala2nya....sbb tu akk rajin masak...
Hemm cik sara cuba lah ye..dan jgn lupa post ye..akk nak tenguk juga..kekekeke

iiumsia said...

sungguh menyelerakan masakan mummyhanan ni.. baguslah ikat hati family dgn masakan...

ummumishkah said...

iiumsia above is ummumishkah.. lupa nak sign out.. :)

Durrah Fatiha said...

Salam Mummy Hannan,
Every time I visit yr blog, I jadi lapar.. Hmm, terliur..